Colònico

Centre d' estudis sobre Calonge i Sant Antoni

Homenatge als fundadors de Colònico

jaume 1

                                  (fotos Jaume Pahissa)

El passat dissabte 22 de juny de 2013, a la Sala Fontova,  el Centre d’Estudis Calongins Colònico va  retre un justíssim homenatge als fundadors de la nostra associació. Homenatge destinat als que són vius: Pere Viñals , Josep Gendrau, Tomàs Echevarría, Josep Viladesau  i Francesc Jou; com als que tristament han desaparegut com Dolors Hubach,  Lluís Vilar o Pere Caner.

El president de Colònico, Josep Cargol, va obrir l’acte i  va recordar el deute contret amb aquells que ens han precedit. A més a més, ens va llegir uns mots escrits per  Jaume Aymar,  en els quals glossava els inicis del Centre d’Estudis Calongins.

L’actual  vicepresident, Albert Vilar, fou l’encarregat de dictar la conferència en què  es resumí gairebé vuitanta anys d’història de la cultura a Calonge.  De la mateixa manera que  no es pot entendre  la Barcelona del Setcents sense tenir present l’activitat desenvolupada per  la  Reial Acadèmia de Bones Lletres,  creiem que tampoc no es pot entendre la rica complexitat de Calonge sense fer esment a l’impuls cultural i vital de la gent que n’ha format part. I és que en definitiva una cultura és el poble que hi ha enrere.

Els orígens de Colònico – ens recorda Albert Vilar- s’han buscar al carrer Bitller, durant la segona República, en una colla de nois molt  inquiets, els quals, amb els anys,   van passar de llançar-se rocs, en perillosos jocs juvenils,  a interessar-se pels rocs ocults que amagava  l’arqueologia calongina. Aquests nois  van rebre diverses influències, entre les quals el conferenciant subratlla la d’August Vilarasau, mestre de Calonge, o la d’Esteve Jou, el mossèn que intentà reconciliar els vencedors i els vençuts de la guerra fratricida a partir d’aplegar-los en tasques culturals. I molt especialment és important l’empremta de Pere J. Casademont, que era un gran coneixedor de la història i el folklore de Calonge, i Patrici Clara,   que, a part de gran mestre, era fonamentalment un home d’ideals.

A l’estiu de 1940, -continua el conferenciant- naixia  una nova colla: les Joventuts Bitllerenques Nazarienques Calongines, que duia per sigles la JBNC. Era formada per una desena de persones que provenien d’aquests dos barris del municipi. En l’estadi inicial hi trobem  Pere Caner, Lluís Vilar, Pere Viñals, Francesc Jou, Josep Gendrau, Josep Viladesau, Salvador Puigdevall, Lluís Barceló, Narcís Dalmau i Josep Bernabeu. Posteriorment s’hi van afegir Tomàs Echevarria i Joaquim Casellas.

L’Associació naixia críptica, semiclandestina,  perquè els seus valors topaven frontalment amb  la ideologia de l’època. Llur ideari es concretava en tres mots:   llibertat, cultura i Calonge,  i una sola llengua d’expressió,  el català.

Aquest grup humà tingué com a premissa conèixer el patrimoni cultural i natural de Calonge i de Catalunya. Organitzaven excursions  i promovien la formació en els joves. Una data significativa fou el  1947, perquè  fou l’any que van trobar la famosa pedra antropomorfa, la qual es convertirà en punta visible del projecte del museu. Equipament que a la fi es va poder crear gràcies a la implicació  i  a la donació d’objectes per part de tota la societat calongina.

L’associació va tenir un primer període de crisi durant els anys cinquanta, salvats  en gran mesura pel carisma indiscutible d’en Pere Caner. Serà  durant la democràcia, que Pere Caner i  Lluís Vilar van refer l’entitat.  Durant el 1980 van rebre el vistiplau del govern civil, i amb aquesta autorització es va crear  Colònico.  El president, vicepresident i secretari eren els mateixos de les Joventuts de 1947: Lluís Vilar, Tomàs Echevarría i Pere Caner, respectivament. D’aleshores ençà, aquest centre d’estudis  no ha deixat  mai d’organitzar activitats en defensa de dos nobles ideals: Calonge i la Cultura.

Després de la conferència, es van lliurar les plaques commemoratives als homenatjats. Fou un moment especial, perquè coincidien dues generacions d’estudiosos.

L’acte es va cloure amb la interpretació de l’himne de les Joventuts Bitllerenques Nazarienques Calongines, amb lletra de Josep Gendrau i música de Josep Pijoan Galceran, “en Pitu Xicu”.

DCIM100MEDIA                                          DCIM100MEDIA

       Albert Vilar en plena conferència                                                                                    La foto dels homenatjats

La resta de fotografies de l’acte, fetes pel Jaume Pahissa les podeu seguir  en aquest enllaç

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.612157682128245.1073741827.220227141321303&type=3

Single Post Navigation

3 thoughts on “Homenatge als fundadors de Colònico

  1. Gràcies, Jaume!!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: